(link otworzy duże zdjęcie)

Wystartował tzw. „Krajowy Węzeł Identyfikacji Elektronicznej” – rozwiązanie, które sprawi, że docelowo Polacy nie będą już musieli pamiętać wielu haseł przy logowaniu do systemów administracji publicznej.

Te same środki identyfikacji elektronicznej (np. login/hasło) będą mogły być użyte w kontaktach elektronicznych z różnymi urzędami. Uruchomienie Węzła krajowego oznacza również obowiązek integracji systemów informatycznych administracji publicznej.

Celem ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej oraz niektórych innych ustaw jest umożliwienie uwierzytelniania użytkowników do usług publicznych online, z wykorzystaniem różnych środków identyfikacji elektronicznej, co powinno w znacznym stopniu przyczynić się do podniesienia poziomu i upowszechnienia usług e-administracji. Obywatel będzie mógł użyć dowolnego środka identyfikacji elektronicznej w celu potwierdzenia tożsamości w publicznej usłudze online (np. mechanizmu identyfikacji systemu bankowego, z którego na co dzień korzysta).

Urząd – dostawca publicznej usługi on-line – nie będzie musiał martwić się o to, jak jednoznacznie zidentyfikować obywatela. Wystarczy, że podłączy swój system do węzła krajowego, który pozwoli na uwierzytelnienie użytkownika na wymaganym poziomie bezpieczeństwa. Do Węzła krajowego podłączane są tylko systemy identyfikacji spełniające określone wymagania ustawowe, dzięki czemu zarówno obywatel, jak i dostawca usług mają zagwarantowany wysoki poziom bezpieczeństwa.