Miniony okres 30-lecia funkcjonowania samorządu ełckiego to dynamiczny proces zmian w infrastrukturze drogowej w mieście Ełku. To realizacja inwestycji polegających m.in. na budowie nowych oraz przebudowie istniejących dróg, a także realizacji remontów.
Najważniejsze inwestycje drogowe 1990 – 1999
Lata 1995 – 1996 to okres budowy m.in. ul. Grota Roweckiego i ul. Okulickiego na os. Konieczki. Następnie pomiędzy 1996 – 1998 r. wybudowana została ul. Jana Pawła II na os. Jeziorna. Natomiast od 1998 rozpoczęły się prace związane z wykonaniem promenady nad jeziorem (ciągu pieszo – rowerowego). Z kolei w 1999 r. powstaje ciąg pieszo rowerowy wzdłuż rzeki Ełk biegnący od ul. Wojska Polskiego aż do ul. Kościuszki.
Na przestrzeni minionego 25-lecia diametralnie zmienił się również status dróg na terenie miasta. W latach 1990-98 zarządzaniem drogami zajmowała się Wojewódzka Dyrekcja Dróg Miejskich. Natomiast w 1999 r. nastąpił podział dróg na wojewódzkie, powiatowe i gminne. W skutek nowej organizacji miasto w latach 1999 – 2004 posiadało w swoim zarządzie 11,211 km dróg.
Zmiany drogowe w latach 2000 – 2010
Rok 2002 przyniósł rozpoczęcie realizacji największej inwestycji drogowej w Ełku, czyli budowę obwodnicy miejskiej, której celem było m.in. odciążenie miasta od transportu ciężarowego i usprawnienie ruchu drogowego.
W 2005 r. z kolei powstało tzw. osiedla Tuwima oraz rozpoczęła się budowa odcinków poszczególnych dróg. Również w tym czasie, wyniku porozumienia z powiatem miasto przejęło 43 km dróg powiatowych, a z chwilą przekazania do użytkowania obwodnicy w zarząd miasta trafiło dodatkowe 13 km dróg krajowych. Kolejne drogi miasto przejęło w 2006 r. od gminnego zasobu nieruchomości dróg powiatowych. Były to m.in. ul. Malmeda, Staszica, Sucharskiego, Mazurska, Krakowska, Ogrodowa Zielona, Sadowa, Powstańców Śląskich, Brzozowa oraz Słoneczna. Dwa lata później, czyli w 2008 r. nastąpiło kolejne przejęcie dróg, tym razem od Skarbu Państwa. Wówczas kategorię dróg krajowych utraciły ul. Kilińskiego, Wojska Polskiego, Armii Krajowej, Dąbrowskiego i część ul. Suwalskiej.
Natomiast w 2010 r. miasto, na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej przekazało Skarbowi Państwa nieruchomości pod budowę obwodnicy.
Współczesność, czyli lata 2011 - 2020
W 2012 r. przebudowany został fragment ul. Wojska Polskiego wraz z rondem przy zbiegu z ul. Targową i ul. Kilińskiego. To również okres, w którym w latach 2013 - 2014 nastąpiło przejęcie od Skarbu Państwa dróg, które utraciły kategorię dróg krajowych, tj.: ul. Kajki, 11 Listopada, Łukasiewicza, Suwalska (na odcinku od ul. Łukasiewicza do ronda im. Cichowicza), a także ul. Kolonia. To także okres zakończenia największej inwestycji drogowej, czyli budowy obwodnicy miejskiej.
Jest to okres, w którym przeprowadzono modernizacje głównych ulic Ełku, tj. Kilińskiego, Suwalskiej czy Wojska Polskiego na odcinku od ul. Kościuszki do ul. Mickiewicza wraz z przebudową skrzyżowania z ul. Zamkową i Mickiewicza. Remontu i modernizacji doczekały się również ul. Marsz. J. Piłsudskiego, Bora Komorowskiego, Kolonia. Przebudowano też skrzyżowanie ul. Kajki, Tuwima i Grodzieńskiej. Miasto pozyskało również dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych na projekt i budowę ulicy Norwida w Ełku na odcinku od skrzyżowania z ul. Emilii Plater do ul. Matejki. Będzie to tzw. mała obwodnica. Dzięki staraniom ełckiego samorządu obrzeżami Ełku będzie przebiegała trasa Via Baltica. Obecnie w okolicach Ełku trwają prace budowlane.
W tym czasie prowadzono również prace remontowe ulic, chodników i parkingów na terenie całego miasta. Efekty są widoczne na wszystkich osiedlach od Konieczek, przez os. Zatorze, centrum miasta, os. Północ II i Kajki, os. Grunwaldzkie, aż po os. Pod Lasem, Jeziorna i os. Szyba i Leśnym. Największe projekty zrealizowano przy ul. Wojska Polskiego, Bora Komorowskiego, Okulickiego, Chopina, Kochanowskiego, Piwnika Ponurego, Placu Jana Pawła II, a także ul. Brata Jana Jakubczaka, Matki Teresy z Kalkuty oraz Jana Bosko.