Jak pisać teksty SEO?

Treści na stronie internetowej powinny być interesujące dla użytkownika oraz poprawnie zoptymalizowane pod wyszukiwarkę. Dobrze przygotowane teksty pomagają podnieść pozycję witryny w wynikach wyszukiwania oraz zdobyć wartościowy ruch na stronie. Zastanawiasz się, jak tworzyć skuteczne teksty SEO? Przeczytaj nasz poradnik i poznaj praktyczne wskazówki.

Jak tworzyć teksty do Internetu?

SEO, czyli Search Engine Optimization, to optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki. Jej celem jest poprawienie pozycji danej witryny w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. Jednym z działań, które składają się na optymalizację strony WWW, jest przygotowywanie odpowiednich treści. Teksty pisane do Internetu rządzą się jednak swoimi prawami. Poniżej znajdziesz porady, które wskażą Ci, na co należy zwracać uwagę, tworząc teksty na stronę internetową.

Skąd czerpać pomysły na tematy?

Prowadząc firmowego bloga, wybieraj tematy, które interesują Twoich odbiorców. Skąd czerpać inspiracje? Zastanów się, co jest ważne dla Twoich klientów i jakich informacji poszukują w sieci. Pamiętaj, że dobry research to podstawa.

Przy wyborze tematu zawsze należy zwracać uwagę na jego popularność. Warto korzystać z dostępnych narzędzi, takich jak np. Google Trends, gdzie można sprawdzić, czego szukają internauci. Tematy można znaleźć także w samej wyszukiwarce Google. Wystarczy, że wpiszesz daną frazę, a w polu wyszukiwania pojawią się podpowiedzi, które mogą być pomysłem na temat artykułu. Innym narzędziem jest np. Senuto lub Planer Słów Kluczowych od Google, gdzie można znaleźć słowa kluczowe i popularne zapytania użytkowników.

Warto także dla inspiracji śledzić strony konkurencji. Sprawdzaj, o czym piszą inni, ale nigdy nie kopiuj treści. Próbuj tworzyć teksty jeszcze bardziej rozbudowane i wyczerpujące temat. Można też przeglądać różne branżowe fora internetowe czy grupy dyskusyjne i sprawdzać, jakie pytania nurtują internautów.

Gdy na Twoim blogu masz już trochę artykułów, sprawdzaj ich popularność. Te, które mają najwięcej wejść, warto rozwijać. Możesz aktualizować stare artykuły lub pisać nowe, które wyczerpią dany temat.

Teksty SEO – jak je tworzyć?

Wybierz odpowiednie frazy kluczowe

Zanim zaczniesz pisać, przeprowadź analizę słów kluczowych. Wyszukaj frazy, które są powiązane z tematem Twojego tekstu i mają dużą liczbę wyszukiwań. Wykorzystaj do tego wspomniane już narzędzia jak np. Senuto. Słowa kluczowe umieszczaj koniecznie w tytule artykułu, leadzie, śródtytułach, ale też w samej treści, a więc w poszczególnych akapitach.

Stosuj też frazy z długiego ogona, inaczej long tail. Są to wyrażenia/pytania wyszukiwane przez użytkowników, np. jakie lustro do łazienki wybrać, koszule męskie z krótkim rękawem albo czym olejować włosy. Takie wyrażenia warto wykorzystać w śródtytułach. Ponadto są one inspiracją i wskazówką, o czym powinny być kolejne akapity artykułu.

Pamiętaj też, by stosować synonimy oraz by słów kluczowych używać naturalnie i nie przesadzać z ich ilością. Umieszczanie ich w co drugim zdaniu nie będzie więc dobrym pomysłem. Tekst SEO ma być nie tylko przyjazny dla algorytmów Google, ale też wartościowy i atrakcyjny dla czytelników.

Jak stworzyć dobry tytuł artykułu?

Skuteczny tytuł artykułu powinien nie tylko zawierać słowo kluczowe, ale być też intrygujący i ciekawy dla internauty. Ma on zachęcać do kliknięcia i przeczytania tekstu. Jak pisać przyciągające oko nagłówki? Świetnie sprawdzają się tutaj:

  • pytania, np. Jak zdobyć 1000 obserwujących na Instagramie w miesiąc,
  • instrukcje, np. Jak ugotować rosół krok po kroku,
  • rankingi, np. Top 10 najlepszych seriali na Netflixie,
  • tytuły z liczbą, np. 5 sposobów na…

Pamiętaj też, by tytuł faktycznie wskazywał na to, co czytelnik znajdzie w artykule. Jeśli przykładowo nie będzie w nim odpowiedzi na zadane pytanie, odbiorca poczuje się zniechęcony i prawdopodobnie nie wjedzie już na Twoją stronę. Unikaj więc tytułów, które są typowymi clickbaitami. Dobry nagłówek ma intrygować, ale też informować.

Zadbaj o odpowiednie formatowanie tekstu

W tekstach stosuj hierarchiczne nagłówki H1, H2, H3 (od najważniejszego do najmniej istotnego). Pomagają one określić strukturę tekstu. Artykuł powinien być podzielony na logiczne akapity. Unikaj zbyt długich bloków tekstu. Ważne jest też, aby stosować wypunktowania i pogrubienia. Przejrzyste teksty są lepiej oceniane przez algorytmy wyszukiwarki, ale też przez samych czytelników. Pamiętaj, że internauci zazwyczaj nie czytają całych artykułów, a jedynie skanują je wzrokiem w poszukiwaniu interesujących ich informacji. Odpowiedni podział tekstu i wyboldowanie najważniejszych fragmentów jest więc bardzo dobrą praktyką.

Opisy alt, meta dane, linkowanie wewnętrzne

Teksty na stronie WWW powinny być wysokiej jakości, merytoryczne oraz unikalne i oryginalne. Pamiętaj, że algorytmy nie akceptują kopii treści. Strony, które zawierają duplikaty, spadają w wynikach wyszukiwania na niższe pozycje. Ponadto treści mają być obszerne. Nie oznacza to jednak, że trzeba tworzyć na siłę długie teksty. Artykuł ma po prostu wyczerpywać dany temat i zawierać wszystkie najważniejsze informacje.

Teksty należy też wzbogacać za pomocą obrazów, zdjęć, infografik czy materiałów wideo. Obrazy powinny być opisane za pomocą opisów alt. Są to opisy alternatywne, które wskazują robotom, co znajduje się na grafice. Atrybut alt powinien więc dokładnie opisywać daną grafikę i zawierać słowo kluczowe.

Nie zapominaj też o meta danych: meta title i meta description, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Meta title, czyli tytuł strony, określa jej tematykę i jest ważnym czynnikiem rankingowym. Staraj się, by był unikalny i umieszczaj w nim słowa kluczowe. Meta description, czyli opis widoczny pod tytułem ma zachęcać internautę do kliknięcia w link. Staraj się więc, by był ciekawy i zawierał call to action, czyli wezwanie do działania.

Z punktu widzenia SEO istotne jest również linkowanie wewnętrzne. Umieszczaj w artykułach linki do pozostałych tekstów na blogu, które rozwijają dany temat oraz linki do innych ważnych podstron, np. z ofertą produktową. Dzięki temu skierujesz użytkowników w inne miejsca, zostaną oni dłużej na Twojej stronie, a serwis będzie lepiej się indeksował.

SEO copywriting - podsumowanie

Pamiętaj, że dobry tekst ma być atrakcyjny zarówno dla czytelnika, jak i wyszukiwarki. Powinien zawierać interesujące informacje oraz być dobrze zoptymalizowany. Zanim zaczniesz pisać, zrób rzetelny research i przeanalizuj słowa kluczowe. Pamiętaj o chwytliwym tytule, odpowiednim formatowaniu tekstu i linkowaniu wewnętrznym. Pisz poprawnie i dbaj o wysoką jakość tekstu. Stosując się do zasad przedstawionych w tym poradniku, sprawisz, że Twoje teksty będą zgodne z zasadami SEO.

Jeśli nie masz czasu na samodzielne przygotowywanie treści, możesz zlecić ich tworzenie specjalistom z agencji marketingowej WeNet. Copywriterzy napiszą dla Ciebie m.in. merytoryczne artykuły eksperckie, które podniosą Twoją pozycję w Google.

Szczegóły oferty znajdziesz na stronie WeNet.pl.