Szkoła jako przestrzeń dla rozwoju kompetencji społecznych uczniów
Na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu odbyła się interesująca konferencja poświęcona rozwijaniu kompetencji społecznych wśród uczniów, z udziałem przedstawicieli Zespołu Szkół nr 1 im. Jędrzeja Śniadeckiego w Ełku. To wydarzenie miało na celu nie tylko wymianę doświadczeń, ale także wskazanie nowych metod pracy, które są niezbędne w kontekście zmieniającej się polityki oświatowej.

Znaczenie kompetencji społecznych w edukacji

Współczesna edukacja stawia przed nauczycielami i dyrekcją szkół nowe wyzwania, szczególnie w zakresie rozwijania kompetencji społecznych uczniów. Konferencja, która odbyła się w Poznaniu, była odpowiedzią na rosnącą potrzebę kształcenia umiejętności interpersonalnych, które są kluczowe w dzisiejszym społeczeństwie. W roku szkolnym 2024/2025 rozwijanie tych kompetencji stało się jednym z priorytetów polityki oświatowej, co podkreśla znaczenie tego tematu w kontekście edukacji.

Program konferencji i warsztaty metodyczne

Uczestnicy konferencji mieli okazję wysłuchać wykładów ekspertów, którzy poruszali różne aspekty związane z kompetencjami społecznymi oraz ich rozwijaniem w szkołach. W ramach wydarzenia zorganizowane zostały również warsztaty, podczas których nauczyciele mogli praktycznie rozwijać swoje umiejętności metodyczne. Celem tych zajęć było wypracowanie skutecznych strategii, które umożliwią uczniom lepsze funkcjonowanie w grupie, a także budowanie pewności siebie i umiejętności autoprezentacji.

Innowacyjny projekt „Dama i Dżentelmen Śniadeckiego”

Jednym z kluczowych punktów konferencji było wystąpienie dyrektor Zespołu Szkół nr 1, Jolanty Agaty Opaluch, dotyczące innowacyjnego projektu „Dama i Dżentelmen Śniadeckiego”. Projekt ten ma na celu interdyscyplinarne podejście do kształtowania kompetencji transferowalnych u młodych ludzi. Uczniowie, uczestnicząc w tym przedsięwzięciu, mają szansę na rozwój umiejętności, które są niezbędne w budowaniu ich kariery edukacyjnej i zawodowej, a także w codziennym życiu. Warto zaznaczyć, że taki projekt nie tylko wpływa na indywidualny rozwój ucznia, ale także na jego interakcje w grupie, co jest niezwykle istotne w kontekście przyszłości.

Następnego dnia, uczestnicy konferencji mieli możliwość wzięcia udziału w wizycie studyjnej w Zespole Szkół Technicznych w Tarnowie Podgórnym, co stanowiło doskonałą okazję do praktycznego zapoznania się z najlepszymi praktykami w zakresie rozwijania kompetencji społecznych w edukacji.

Konferencja została zorganizowana przez Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu Adama Mickiewicza we współpracy z Protocol School of Poland oraz Zespołem Szkół nr 1 im. J. Śniadeckiego w Ełku, co podkreśla znaczenie współpracy między różnymi instytucjami w dążeniu do wspólnego celu, jakim jest lepsza edukacja.


Według informacji z: Starostwo Powiatowe w Ełku