Franczyza biznesowa to gotowy schemat pracy, który przedsiębiorca nabywa od franczyzodawcy, (co do zasady właściciel promowanej marki). Dla początkujących przedsiębiorców bez dużego kapitału początkowego jest to najbardziej opłacalna i niedroga opcja organizowania własnego projektu komercyjnego.

Ta forma działalności jest wykorzystywana w różnych branżach. Istnieje około 70 obszarów biznesowych, w których można korzystać z franchisingu w różnych typach.

Najbardziej dochodowe i popularne franczyzy dotyczą następujących obszarów działalności:

    • Sieci supermarketów detalicznych i punktów sprzedaży detalicznej
    • Catering (otwieranie kawiarni, restauracji i innych obiektów pod dobrze znanymi znakami towarowymi)
    • Produkcja żywności: otwarcie piekarni, sklepy do produkcji lodów, frytek, krakersów, piwa itp.
    • Piękno i zdrowie: otwarcie sal fitness, spa, punktów sprzedaży odżywek sportowych
    • Otwarcie firm mikrofinansowych i lombardów opartych na franczyzie
    • Organizacja biznesu budowlanego
    • Otwarcie regionalnych oddziałów popularnych sklepów internetowych.

To tylko orientacyjna lista obiecujących obszarów. Każda nisza przy odpowiednim podejściu może przynieść solidny zysk przy minimalnych kosztach.

Dlaczego warto czerpać wiedzę od franczyzodawcy?

Był czas, że, franczyzodawca testował swoje technologie, popełniał własne, często kosztowne błędy i ostatecznie uzyskał najlepszą działającą technologię, którą otrzymuje franczyzobiorca. To za tak dużą liczbę eksperymentów i zdobytą na rynku renomę warto zapłacić, aby nie przechodzić przez tę trudną ścieżkę samodzielnie. Ale aby przygotować się, zdobyć doświadczenie i natychmiast je wdrożyć, czerpiąc jak najwięcej korzyści z działalności franczyzowej. W rzeczywistości ten sposób prowadzenia działalności ma wiele zalet. Jeśli ktoś nie ma pieniędzy, a zgodnie z warunkami pracy niektórych franczyzodawców, może kupić franczyzę na kredyt i spłacić franczyzodawcę stopniowo z ułamkiem zysków.

Dlaczego warto czerpać wiedzę od franczyzodawcy?

Sposoby płacenia za franczyzę

Istnieją dwa główne sposoby płacenia za franczyzę: opłata ryczałtowa i opłata licencyjna.

W pierwszym przypadku franczyzobiorca płaci raz przy podpisaniu umowy, co daje przedsiębiorcy prawo do używania marki, metod i technologii franczyzodawcy. W drugiej opcji płatność jest procentem przychodów (zwykle 5-10% obrotu).

Teraz definiowane są, te ważne terminy we franchisingu

Opłata ryczałtowa jest jednorazową opłatą za prawo do pracy pod dobrze znanym znakiem towarowym dla otwartego jednego punktu sprzedaży. Taka płatność jest korzystna dla małych firm franczyzowych, których wyniki finansowe nie będą kontrolowane przez franczyzodawców.

Należności licencyjne to okresowa opłata franczyzobiorcy za korzystanie z franczyzy. Kwota ta jest zazwyczaj wpłacana raz w miesiącu. Można ją określić, jako część zysku oraz procent wpływów.

Nagrody w postaci tantiem są zwykle wpłacane przez dużych franczyzobiorców swoim franczyzodawcom. W takim przypadku franczyzodawca będzie w wygodny sposób kontrolować obroty i pobierać należne odsetki. Czasami łączone są rodzaje płatności, czyli zaliczka w formie płatności ryczałtowej i tantiemy w formie okresowych płatności.