Jaki kompresor do piaskowania sprawdzi się najlepiej?

Piaskowanie to technika pozwalająca na dokładne oczyszczenie wybranej powierzchni - zazwyczaj metalowej albo betonowej. Opiera się na wykorzystaniu sprężonego powietrza połączonego z materiałem o właściwościach ściernych (np. piaskiem kwarcowym, granulatem szklanym, elektrokorundem). Kluczową rolę odgrywa tutaj kompresor, który musi posiadać określone parametry techniczne. 

Wzorcowy przebieg całego procesu 

Piaskowanie stosuje się najczęściej do usuwania nieestetycznych zmian z dużych zbiorników, maszyn przemysłowych i karoserii rozmaitych pojazdów. Metoda ta okazuje się też nieoceniona przy walce z zaawansowaną korozją czy przygotowywaniu jakiegoś obiektu do malowania. Pierwszym etapem jest zawsze zabezpieczenie sąsiadujących powierzchni przed uszkodzeniem. Następnie operator uruchamia kompresor piaskujący i weryfikuje jego działanie w niezbyt widocznym miejscu pod kątem reakcji materiału na ścierniwo. Jeśli efekt jest w pełni satysfakcjonujący, to wówczas można przejść do właściwego procesu. Polega on na miarowym przesuwaniu dyszy w niewielkiej odległości od danej płaszczyzny - aż do momentu pozbycia się brzydkich zabrudzeń. Na koniec zachodzi jeszcze konieczność ujednolicenia podłoża, nadania mu pożądanej chropowatości oraz pokrycia farbą, ewentualnie powłoką antykorozyjną. 

Wydajność to nie jedyny ważny parametr

Wybierając kompresor piaskujący, należy najpierw zwrócić uwagę na wydajność poszczególnych egzemplarzy, gdyż ma ona bezpośredni wpływ na czas trwania i ogólną jakość procesu. Przyjmuje się, że do standardowych zadań wykonywanych nieregularnie w zupełności wystarczy sprzęt o wydajności rzędu 1000-2000 litrów na minutę, czyli 1-2 m3/min. W profesjonalnych warsztatach i zakładach przemysłowych wymagany jest natomiast model znacznie bardziej wydajny, oferujący nawet 4000–5000 l/min. Za jego pomocą bez żadnego problemu wyczyścimy choćby pomalowane proszkowo felgi. Spore znaczenie ma ponadto ciśnienie, które powinno utrzymywać się na poziomie co najmniej 6-7 barów. Mniejsza wartość nie zagwarantuje nam optymalnej skuteczności piaskowania. Pozostałe kluczowe parametry to przede wszystkim pojemność zbiornika dostosowana do rozmiaru obrabianych przeważnie obiektów (między 50 a 400 litrów), a także średnica dyszy dobrana z uwzględnieniem rodzaju podłoża (4-12 mm).

Mechanizm elektryczny czy spalinowy?

W kategorii kompresorów przeznaczonych do piaskowania od wielu lat prym wiodą modele spalinowe zasilane olejem napędowym lub benzyną. Wynika to z faktu, że są ponadprzeciętnie wydajne i odporne na uszkodzenia mechaniczne, a dodatkowo charakteryzują się znikomą awaryjnością. Co istotne, można z nich z powodzeniem korzystać na otwartej przestrzeni, gdzie nie ma dostępu do źródła prądu. Alternatywę stanowią kompresory śrubowe zasilane energią elektryczną, które idealnie nadają się do eksploatacji w zamkniętych pomieszczeniach, takich jak np. hala przemysłowa czy garaż (ewentualnie na zewnątrz, ale w zasięgu gniazdka). Ich niewątpliwą przewagą nad spalinowymi odpowiednikami jest bardziej atrakcyjna cena oraz niższy poziom emitowanego hałasu, co przekłada się na oszczędność pieniędzy i wyższy komfort pracy. 

Więcej informacji znajdziecie na stronie: https://www.contracor.com.pl/