Czyszczenie filtra DPF - wskazówki i porady specjalisty

DPF, czyli filtr cząstek stałych, to integralnych elementów układów wydechowych w samochodach z silnikami diesla. Jego zadaniem jest wyłapywanie i neutralizowanie cząstek stałych, znajdujących się w spalinach. Są to niedopalone resztki oleju napędowego, które mogą w poważnym stopniu zanieczyszczać środowisko. Z ekologicznego punktu widzenia, filtry cząstek stałych bardzo mocno przyczyniają się do jego ochrony. Niestety, sama konstrukcja filtra cząstek stałych nie jest idealna i pozbawiona wad. Zapychanie się filtra cząstek stałych to najczęstsza przyczyna wizyty samochodu w serwisie. Dochodzi do tego wtedy, kiedy filtr DPF będzie miał w sobie zbyt dużą ilość zanieczyszczeń. W teorii powinny one ulec dopaleniu w filtrze, kiedy osiągnie on odpowiednio wysoką temperaturę. Jest to jednak możliwe wtedy, kiedy wystarczająco długo poruszamy się z wysoką prędkością. W praktyce oznacza to jazdę po autostradzie. W ruchu miejskim, w którym prędkość jazdy jest mniejsza, filtr cząstek stałych DPF nie ma warunków do tego, aby móc się rozgrzać. Jedynym sposobem na jego naprawę i przywrócenie mu sprawności będzie czyszczenie DPF. Ktoś może zapytać, dlaczego nie wyjechać wtedy na przejażdżkę po autostradzie, aby filtr uległ samooczyszczeniu. Niestety, kiedy stopień zapchania filtra jest wysoki, to naturalne wypalanie filtra nie jest możliwe, Czynność ta powinna być przeprowadzana systematycznie, tylko wtedy można sprawić, że filtry DPF będą działać prawidłowo. W innym przypadku zapraszamy na naszą usługę, którą jest regeneracja filtra cząstek stałych. Wszystkie informacje na ten temat znajdziesz na stronie https://turbokrymar.pl/regeneracja-turbosprezarek-elk/.

Jak czyścimy filtry cząstek stałych?

Profesjonalne czyszczenie filtra DPF nie musi wymagać jego demontażu z samochodu. Zapchany filtr cząstek stałych jest opróżniany poprzez podawanie strumienia wody pod dużym ciśnieniem. Wypłukuje on sadzę i nagar z wnętrza filtra, pozostawiając go czystym i przywracając prawidłowe działanie. Czyszczenie DPF w ten sposób nie grozi jego uszkodzeniem i jest bezpieczne dla pozostałych elementów silnika. Na jak długo takie zabieg zdaje egzamin? To zależy już tylko od twojego stylu jazdy.

Porady dotyczące samodzielnego czyszczenia filtra

Jeżeli obawiasz się ponownego czyszczenia DPF, powinieneś co kilka tygodni wyruszyć w dłuższą trasę autostradą, aby zapchany filtr DPF mógł samoczynnie ulec opróżniony przez wypalenie. W większości nowoczesnych samochodów wyposażonych w typowy filtr DPF, o potrzebie jego czyszczenia będzie informować wskaźnik na desce rozdzielczej. Pozyskuje on sygnał z czujnika ciśnienia. Kiedy odnotuje on jego wzrost w obudowie filtra, będzie to oznaczać jego zapchanie.