Na czym polega franczyza?

Czy jesteś w sytuacji, w której chcesz założyć firmę, ale jednocześnie nie masz pomysłu na biznes, to świetnie trafiłeś. Możesz bowiem skorzystać z gotowego oraz sprawdzonego sposobu na zarabianie pieniędzy. Takie możliwości daje nam franczyza. Zapoznajmy się z jej zasadami nieco bliżej.

Czym tak naprawdę jest franczyza?

Franczyza jest współpracą pomiędzy przedsiębiorcami niezależnymi - franczyzobiorcą i franczyzodawcą. Oznacza to w praktyce prowadzenia swojego biznesu pod szyldem inne marki czy też firmy, na podstawie jej zasad. Prawa do korzystania z niej udziela odpłatnie franczyzodawca. Dzięki temu można korzystać z loga, nazwy, patentów, koncepcji biznesu czy też wsparcia znanej promocyjnej marki. W ramach tak zwanego franczyzowego pakietu, franczyzobiorca liczyć może także na pomoc przy wyborze samej lokalizacji na prowadzenie swojej własnej działalności, rozwiązania trudności podczas prowadzenia działalności, wyposażeniu właściwym placówki.

Jednak należy pamiętać, że w przypadku zdecydowania się na tenże model biznesowy, franczyzobiorca pozostaje przedsiębiorcą niezależnym. Oznacza to nic innego jak to, że prowadzi działalność na rachunek własny oraz odpowiada na formalności bezpośrednio związane z zatrudnieniem pracowników czy też podatkowymi rozliczeniami.

Jeżeli chcesz sprawdzić dostępne obecnie oferty franczyzy, sprawdź stronę https://franczyzawpolsce.pl/baza-sieci - znajduje się na niej aktualny katalog franczyz.

Koszty franczyzy

Jeśli zamierzamy rozpocząć działalność pod szyldem innej marki musimy się liczyć z wydatkami. Próg minimalny inwestycyjnych kosztów jest ustalany często przez franczyzodawcę. Waha się on między kilkunastoma tysiącami do kilku milionów złotych. Należy także się liczyć z koniecznością regulowania wstępnej opłaty za prawdo do korzystania z przedmiotu franczyzy oraz bieżących opłat. Jest to zazwyczaj kilka procent od samej wartości sprzedaży. Często także jest wymagane płacenie na reklamowy fundusz, ponieważ to franczyzodawca odpowiada za wszelką promocję całej sieci.

Wady i zalety franczyzy

Zaletą niewątpliwą franczyzy jest sama możliwość skorzystania z doświadczenia oraz wiedzy danej marki, jej wszelkich kanałów dystrybucji, systemu promocji, modelu sprzedaży czy też współpracy z dostawcami. Działanie pod samym szyldem rozpoznawalnej marki przyciągnąć może także klientów.

Franczyza może także zapewnić dużo lepsze warunki współpracy z dostawcami czy też kontrahentami. Jako podmiot duży, franczyzodawca bowiem negocjuje warunki dla całej sieci oraz dzięki temu może osiągnąć rozwiązania korzystniejsze.

Rozwiązanie to nie jest jednak pozbawione wady. Przez cały okres trwania umowy franczyzobiorca wpłacać musi franczyzodawcy procent określony obrotów lub też kwotę stałą. Podniesienie tego kosztu dodatkowe może być dla przedsiębiorcy początkującego. Musimy się także liczyć z ograniczeniem samodzielności franczyzobiorcy. Każda niemal poważna decyzja uzyskać musi akceptację właściciela danej marki. Może to się nie spodobać osobą, które sobie cenią niezależność. Musimy także liczyć się z tym, że w wyniku działań nieodpowiednich innego franczyzobiorcy czy też właściciela ucierpieć może dosłownie cała marka, to także wpływ może mieć na nasze zyski.

Pamiętajmy jednak, że zalet franczyzy jest zdecydowanie więcej.