Streetwear to z angielskiego moda uliczna. Jest to styl ubierania, w którym inspiracji szuka się w przestrzeni publicznej, kulturze hip-hop i środowisku skaterów. Ważna jest w nim wygoda, swoboda ruchów i wyrażanie własnych poglądów. Co jeszcze cechuje streetwear?
Początki mody streetwear
Streetwear jako styl powstał na przełomie lat 70. i 80. XX wieku. To właśnie wtedy pojawiły się pierwsze masowe ruchy, które na ulicach miast i mniejszych miejscowości pokazywały swoje poglądy, przekonania i idee za pomocą ubioru. Streetwear rozwinął się w pełni w latach 90., gdy marki odzieżowe wypuściły na rynek ikoniczne projekty butów, m.in. sneakersy.
Do Polski streetwear przywędrował nieco później niż do krajów Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych. Moda uliczna rozwijała się stopniowo wraz z otwieraniem się kraju na zachodnią kulturę, muzykę i światopogląd. Pod koniec lat 90. streetwear był już dobrze znany w Polsce i popularny zwłaszcza wśród młodzieży.
Co cechuje streetwear?
W modzie streetwearowej nie ma sztywnych ram i zasad. Styl stawia na indywidualizm i wyrażanie siebie poprzez ubiór bez narzucania jakichkolwiek reguł. Luźne, wygodne bluzy z kapturem, szerokie spodnie i legginsy, t-shirty i sportowe buty to podstawa mody ulicznej. Wszystkie ubrania można ze sobą łączyć w dowolny sposób. Brak określonych reguł sprawia, że ten sam element garderoby można zestawić na wiele sposobów z zupełnie innymi ubraniami. Dzięki temu w streetwearze nie ma miejsca na nudę - ostateczny kształt stylizacji opiera się wyłącznie na własnych upodobaniach i aktualnym nastroju.
Streetwear stanowi formę wyrażania własnych poglądów i przekonań, dlatego na odzieży często pojawiają się różne napisy. Hasła i nadruki umożliwiają podkreślenie idei, którymi kieruje się w życiu dana osoba oraz aktywne promowanie różnych inicjatyw. Dzięki temu streetwear jest ponadczasowy. Wygodne ubrania są lubiane od lat, a dodatkowy walor w postaci wyrażania swoich poglądów za pomocą odzieży sprawia, że uliczny styl na stałe wpisał się w świat mody.
Polskie marki streetwearowe
W streetwearze przywiązuje się wagę do wyrażania światopoglądu, dlatego fani mody ulicznej wybierają ją między innymi z powodu przekonania o potrzebie wspierania lokalnych firm. Polskie marki z modą streetwear są znane i cenione od lat, dlatego mają szerokie grono stałych odbiorców. Jedną z nich jest Prosto Klasyk, której założycielem jest Sokół, raper z Warszawy. Jego marka oferuje wysokiej jakości bluzy, które należą do kanonu polskiej mody ulicznej. Na uwagę zasługują również spodnie, czapki i koszulki Prosto dla kobiet i mężczyzn.
Kolejną znaną marką streetwear z Polski jest Stoprocent. Firma powstała w 1999 roku, a jej asortyment wyróżnia się inspiracją sportami ekstremalnymi i kulturą hip-hop. Zgodnie z filozofią Stoprocent, właściciele ubrań z logo marki zawsze osiągną swój cel, pod warunkiem, że w pełni angażują się w swoje działania. Motto trafia w serca młodzieży i nie tylko, dlatego marka cieszy się niesłabnącym powodzeniem wśród fanów streetwearu w Polsce.