Sikorskiego po remoncie - nowe ronda, ścieżki i przebudowany układ ruchu

Ulica, która przez lata była jedną z głównych arterii Ełku, zyskała nową twarz. Po blisko 900-metrowym odcinku kierowcy, rowerzyści i piesi poruszają się już po przebudowanym fragmencie od skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego aż do torów PKP. Inwestycja przyniosła zmiany widoczne na pierwszy rzut oka - inna geometria skrzyżowań, ścieżka rowerowa i nowe ronda, które mają usprawnić ruch.
- Jak zmieniła się ul. Sikorskiego po przebudowie
- Co to oznacza dla kierowców i mieszkańców Ełku
Jak zmieniła się ul. Sikorskiego po przebudowie
Przebudowa objęła odcinek o długości około 0,9 km między przejściem dla pieszych przed skrętem w ul. Warszawską (od strony skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego) a przejazdem linii kolejowej nr 38 relacji Ełk - Korsze. W efekcie poszerzono jezdnię w rejonie skrzyżowań, wyremontowano chodniki i wyznaczono odrębną drogę rowerową oraz ciąg pieszo-rowerowy, co ma zwiększyć bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu.
Najbardziej widoczne zmiany to nowe ronda i przebudowane skrzyżowania:
- dwa ronda w rejonie skrzyżowań z ulicami Warszawską i Piłsudskiego - czterowlotowe, ukształtowane w formie „ósemki”,
- rondo trójwlotowe przy skrzyżowaniu z ul. Gdańską,
- skrzyżowanie z ul. Wileńską i Toruńską przekształcono w trójwlotowe, skanalizowane rozwiązanie.
Dodatkowo wykonano przebudowę zatok autobusowych, zjazdów i miejsc postojowych, odnowiono oświetlenie uliczne, ułożono kanalizację deszczową i kanał technologiczny, usunięto kolidującą infrastrukturę oraz wykonano nasadzenia zieleni.
Co to oznacza dla kierowców i mieszkańców Ełku
Głównym celem modernizacji było poprawienie przepustowości i płynności ruchu - w praktyce oznacza to mniej zatorów w newralgicznych punktach miejskiej siatki drogowej dzięki rondom i wydzielonym lewoskrętom. Dla pieszych i rowerzystów kluczowe są nowe przejścia z azylami bezpieczeństwa oraz wydzielona trasa rowerowa, które mają skrócić dystans kontaktu z ruchem pojazdów i zmniejszyć ryzyko kolizji.
Praktyczne skutki, na które warto zwrócić uwagę:
- autobusy korzystają z przebudowanych zatok - przesiadki i wsiadanie będą bezpieczniejsze,
- zmiany geometrii skrzyżowań mogą wymagać chwili przyzwyczajenia od kierowców - szczególnie na rondach w kształcie „ósemki”,
- nowe miejsca postojowe i zjazdy ułatwią dostęp do pobliskich punktów usługowych,
- nasadzenia poprawią estetykę odcinka i będą stopniowo osłaniać hałas.
Inwestycja kosztowała łącznie 26 149 180,79 zł, z czego dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych wyniosło 24 841 721,75 zł. Prace powinny poprawić codzienne dojazdy i bezpieczeństwo na jednym z głównych ciągów komunikacyjnych miasta, choć ostateczny efekt odczuwalny będzie w pełni po kilku miesiącach użytkowania i obserwacji ruchu w godzinach szczytu.
na podstawie: UM Ełk.
Autor: krystian

