Sikorskiego po remoncie - nowe ronda, ścieżki i przebudowany układ ruchu

2 min czytania
Sikorskiego po remoncie - nowe ronda, ścieżki i przebudowany układ ruchu

Ulica, która przez lata była jedną z głównych arterii Ełku, zyskała nową twarz. Po blisko 900-metrowym odcinku kierowcy, rowerzyści i piesi poruszają się już po przebudowanym fragmencie od skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego aż do torów PKP. Inwestycja przyniosła zmiany widoczne na pierwszy rzut oka - inna geometria skrzyżowań, ścieżka rowerowa i nowe ronda, które mają usprawnić ruch.

  • Jak zmieniła się ul. Sikorskiego po przebudowie
  • Co to oznacza dla kierowców i mieszkańców Ełku

Jak zmieniła się ul. Sikorskiego po przebudowie

Przebudowa objęła odcinek o długości około 0,9 km między przejściem dla pieszych przed skrętem w ul. Warszawską (od strony skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego) a przejazdem linii kolejowej nr 38 relacji Ełk - Korsze. W efekcie poszerzono jezdnię w rejonie skrzyżowań, wyremontowano chodniki i wyznaczono odrębną drogę rowerową oraz ciąg pieszo-rowerowy, co ma zwiększyć bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu.

Najbardziej widoczne zmiany to nowe ronda i przebudowane skrzyżowania:

  • dwa ronda w rejonie skrzyżowań z ulicami Warszawską i Piłsudskiego - czterowlotowe, ukształtowane w formie „ósemki”,
  • rondo trójwlotowe przy skrzyżowaniu z ul. Gdańską,
  • skrzyżowanie z ul. Wileńską i Toruńską przekształcono w trójwlotowe, skanalizowane rozwiązanie.

Dodatkowo wykonano przebudowę zatok autobusowych, zjazdów i miejsc postojowych, odnowiono oświetlenie uliczne, ułożono kanalizację deszczową i kanał technologiczny, usunięto kolidującą infrastrukturę oraz wykonano nasadzenia zieleni.

Co to oznacza dla kierowców i mieszkańców Ełku

Głównym celem modernizacji było poprawienie przepustowości i płynności ruchu - w praktyce oznacza to mniej zatorów w newralgicznych punktach miejskiej siatki drogowej dzięki rondom i wydzielonym lewoskrętom. Dla pieszych i rowerzystów kluczowe są nowe przejścia z azylami bezpieczeństwa oraz wydzielona trasa rowerowa, które mają skrócić dystans kontaktu z ruchem pojazdów i zmniejszyć ryzyko kolizji.

Praktyczne skutki, na które warto zwrócić uwagę:

  • autobusy korzystają z przebudowanych zatok - przesiadki i wsiadanie będą bezpieczniejsze,
  • zmiany geometrii skrzyżowań mogą wymagać chwili przyzwyczajenia od kierowców - szczególnie na rondach w kształcie „ósemki”,
  • nowe miejsca postojowe i zjazdy ułatwią dostęp do pobliskich punktów usługowych,
  • nasadzenia poprawią estetykę odcinka i będą stopniowo osłaniać hałas.

Inwestycja kosztowała łącznie 26 149 180,79 zł, z czego dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych wyniosło 24 841 721,75 zł. Prace powinny poprawić codzienne dojazdy i bezpieczeństwo na jednym z głównych ciągów komunikacyjnych miasta, choć ostateczny efekt odczuwalny będzie w pełni po kilku miesiącach użytkowania i obserwacji ruchu w godzinach szczytu.

na podstawie: UM Ełk.

Autor: krystian